Fietsenbedrijf Accell Group, producent van merken als Batavus en Sparta, is in de eerste helft van dit jaar op een flink hogere winst uitgekomen dan een jaar eerder.
Wederom deed Accell goede zaken met de verkoop van elektrische en sportieve fietsen. Dat liet het bedrijf vrijdag weten.
De nettowinst ging met 21 procent omhoog naar 31,9 miljoen euro, terwijl de omzet met 13 procent klom tot 573,8 miljoen euro. Accell zei nadrukkelijk te profiteren van zijn leidende positie op het gebied van elektrische fietsen, die inmiddels goed zijn voor een omzetaandeel van 34 procent. Vooral in Duitsland was er sterke groei van de verkoop van elektrische fietsen.
Wel was in het eerste halfjaar in Europa sprake van veel regen en wind, aldus het bedrijf, wat de verkopen wat remde. De Nederlandse verkoop van het aantal fietsen van Accell kromp met 5 procent, maar bij elektrische fietsen steeg de verkoop licht. In totaal verkocht Accell in de eerste zes maanden 985.000 fietsen, tegen iets meer dan 1 miljoen een jaar eerder.
Accell rekent voor de tweede helft van dit jaar op een stijging van de omzet en winst, onvoorziene omstandigheden voorbehouden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl